AMBERMART

17. Międzynarodowe Targi Bursztynu

Informacja prasowa do pobrania (pdf)

17. Międzynarodowe Targi Bursztynu AMBERMART dobiegły końca. Na trzy słoneczne dni, między 25 a 27 sierpnia, Gdańsk po raz kolejny przyciągnął miłośników „złota Bałtyku”. Przybyli z różnych stron świata, by bursztyn sprzedawać, kupować lub zdobywać wiedzę na jego temat. AMBERMART bowiem to nie tylko wystawa handlowa, ale wiele dodatkowych wydarzeń popularyzujących i promujących piękny minerał z Północy.


Liczby mówią same za siebie
W ostatni weekend sierpnia progi gdańskiego Centrum Wystawienniczo-Kongresowego AMBEREXPO przekroczyło w sumie 3200 gości z 38 krajów. Najliczniejszą grupę stanowili odwiedzający z Chin, Niemiec, krajów skandynawskich, Wielkiej Brytanii, Węgier, Kuwejtu oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki. Różnorodna oferta 220 wystawców z 9 krajów i bogaty program wydarzeń towarzyszących, stoją za kolejnym, frekwencyjnym sukcesem gdańskiej imprezy.

Szarości nagrodzone

Drugiego dnia targów ogłoszono werdykt konkursu na najładniejszy komplet biżuterii z bursztynem. W tym roku pięcioosobowe jury, pod przewodnictwem Suzanne Eid - redaktor naczelnej bejruckiego magazynu “Collection. Pan-Arab Luxury Magazine”, obradowało inaczej niż zazwyczaj. Prac nie zgłaszali do konkursu twórcy, a nominowali je jurorzy, spośród prezentowanych na targach wyrobów. - Wybór jednej tylko pracy spośród 25 przez nas wyselekcjonowanych, był niezwykle trudnym zdaniem. Wszystkie naprawdę nas zachwyciły.
Aby poradzić sobie z tym wymagającym zadaniem, biżuterię ocenialiśmy według kryteriów, którymi były: innowacyjność, czyli kreatywne posłużenie się materiałami, wykończenie pracy, funkcjonalność oraz historia za nią stojąca.
Nagrody powędrowały do trójmiejskich jubilerów. Wyróżnienie przyznano bransolecie “Gaudi” według projektu Ryszarda Węsierskiego z A2 Studio Biżuterii s.c. - Wykonanie bransolety nie było łatwym technicznie zadaniem, wycięta została z 700-gramowej bryły. Ze względu na kruchość bursztynu wycięcie środka obarczone było ryzykiem pęknięcia całości. Bransoleta jest delikatna, dlatego należy zakładać ją okazjonalnie, nie na co dzień. Jej forma zainspirowana została organiczną architekturą Gaudiego. Bursztyn oszlifowany został w taki sposób, by jego linie wyglądały na wyrzeźbione przez samą naturę - mówi autor pracy.
Wyróżnienie powędrowało także do Doroty Ceneckiej (Dorota Cenecka Gin Atelier) za naszyjnik powstały z połączenia bursztynu, srebra oraz granatów.
Główną Nagrodę otrzymali Elżbieta i Marek Pawłowscy (Biżuteria Artystyczna „E&M” Marek Pawłowski) za komplet biżuterii pt. “Szarości” (naszyjnik, bransoletka i pierścionek). To artyści, których od lat niezmiennie inspiruje „lejące się” malarstwo Salvadora Dali. W swojej pracy połączyli bursztyn z organicznymi formami z oksydowanego srebra. - Komplet biżuterii, który otrzymał pierwszą nagrodę doceniliśmy wszyscy - wyjaśnia przewodnicząca Jury Suzanne Eid - Jego forma jest nowoczesna, mówi o współczesnym świecie, zdigitalizowanym, technicznie zaawansowanym, a jednocześnie nie odżegnuje się od koncepcji biżuterii, jako dekoracji i pięknego ornamentu.

Media społecznościowe na usługach branży jubilerskiej
Głosem młodego pokolenia przemówiła na targach Aneta Błaszczak, mieszkająca w Paryżu specjalistka w zakresie reklamy w Internecie, autorka bloga biżuteryjnego “Bliss from Paris”. W trakcie wykładu namawiała polskich projektantów do włączenia mediów społecznościowych w strategie promocyjne swoich marek. - Przygotowując się do wykładu, trudno było mi znaleźć przykłady polskich firm jubilerskich obecnych w sieciach społecznościowych. A szkoda, kreatorzy wiele na tym tracą. To świetna platforma komunikacji z potencjalnym klientem, a co najważniejsze - w przeciwieństwie do tradycyjnych mediów - jest dostępna każdemu, i to za darmo. Zanim jednak wejdziemy w sieci społecznościowe, warto poświęcić chwilę na refleksję i odpowiedzieć sobie na kluczowe pytanie - jaki jest nasz cel biznesowy? Odpowiedź ułatwi dobór odpowiednich platform. Możliwości jest wiele. Sprzedaż najlepiej wspiera Facebook, ponieważ oferuje sprecyzowaną reklamę. Pinterest także potrafi być w tym zakresie niezwykle pomocny. Tweeter idealnie nadaje się do prowadzenia serwisu posprzedażowego, a przez Instragam najlepiej szukać nowych pracowników. Jeżeli zależy nam na dobrym wypozycjonowaniu w sieci, nie możemy pominąć platformy Google+. Zrozumiały to firmy biżuteryjne ze Stanów Zjednoczonych, rozumieją niektóre szwajcarskie i francuskie, przyjdzie też czas i na Polskę - mówi Aneta Błaszczak.

Kurs wiedzy o bursztynie

AMBERMART ubogaciły wydarzenia rozpowszechniające wiedzę o bursztynie i fachu jubilerskim. Trwające trzy dni warsztaty złotnicze poprowadzili warszawscy projektanci - Marcin Tymiński oraz Andrzej Kupniewski. Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników przygotowało kurs wiedzy o bursztynie (tłumaczony symultaniczne na język chiński i angielski) oraz warsztat na temat gemmologicznych badań minerału. Na terenie tragów działało też Laboratorium, świadczące nieodpłatnie usługę badania autentyczności bursztynu.

Wieczór na Mariackiej
Integralnym elementem targów jest interdyscyplinarna, wieczorna impreza organizowana na najpiękniejszej gdańskiej uliczce – Mariackiej. W tym roku jej program wypełniło blisko 40 wydarzeń, przygotowanych z inicjatywy Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników we współpracy z gospodarzami ulicy: koncertów, wernisaży, pokazów, wykładów, spotkań z twórcami. Największym zainteresowaniem cieszyły się: spotkanie z aktorką Beatą Tyszkiewicz oraz spektakularny, przeplatany akrobatycznymi popisami tancerzy, pokaz kostiumów Magdaleny Arłukiewicz i biżuterii Aleksandra Gliwińskiego.

Już dziś zapraszamy na 24. Międzynarodowe Targi Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich AMBERIF 2017 (22-25.03.2017) oraz na 18. Międzynarodowe Targi Bursztynu AMBERMART 2017 (31.08 - 02.09.2017).

informacje praktyczne
AMBERMART 17. Międzynarodowe Targi Bursztynu
25–27 sierpnia 2016
ul. Żaglowa 11, Gdańsk
www.ambermart.pl

godziny otwarcia:
czwartek - piątek: 10.00–18.00
sobota: 10.00–17.00
publiczność │ bilet wstępu: 15 zł
goście branżowi i media│ rejestracja online www.ambermart.pl

kontakt dla mediów:
dyrektor projektu Ambermart: Ewa Rachoń - ewa.rachon@mtgsa.com.pl | tel. 58 55 49 134
marketing: Ewa Szpiek - ewa.szpiek@mtgsa.com.pl | tel.: 58 55 49 318

patroni honorowi:
Marszałek Województwa Pomorskiego – Mieczysław Struk
Prezydent Miasta Gdańska – Paweł Adamowicz

partnerzy:

PZU
Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników
Krajowa Izba Gospodarcza Bursztynu
Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych
Pomorska Izba Rzemiosła