BURSZTYN Z INNEJ PERSPEKTYWY

TARGI AMBERMART 2017

Informacja prasowa do pobrania (pdf)


Kreatywne pomysły, nowoczesny design, najwyższa jakość wykonania – tak prezentowały się kolekcje biżuterii na sezon jesienno-zimowy na zakończonych 2 września w Gdańsku Międzynarodowych Targach Bursztynu. AMBERMART odwiedzili goście z 47 krajów świata!

Po pierwsze – śledzić zmiany
W imprezie udział wzięło 221 wystawców z 9 krajów – w tym 82 z zagranicy oraz ponad 3 000 odwiedzających z 47 krajów – głównie z Chin, Niemiec, Łotwy, Rosji, Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii i Węgier. – Zauważyliśmy mniejszą liczbę kupców z Polski, znacznie natomiast zwiększyła się różnorodność krajów, z których przyjeżdżają osoby zainteresowane bursztynem. To ważne zjawisko, zważywszy na zasadnicze zmiany, jakie mają miejsce obecnie w kierunkach dystrybucji bursztynowej biżuterii i spadku zainteresowania nią w Chinach. Być może taka sytuacja wpłynie na stabilizację i wyważenie cen surowca i pomoże odbudować tradycyjne kierunki eksportu do krajów EU i do Stanów Zjednoczonych – podsumowała statystyki targowe Ewa Rachoń, dyrektor projektu. Jak sytuację rynkową oceniają wystawcy? – Sytuacja na rynku zmienia się i, choć w naszej firmie jest stabilna, to przygotowujemy się do zmiany linii produkcyjnej, by jeszcze lepiej dostosować się do potrzeb rynków europejskich i amerykańskiego. Mamy nadzieję, że uda się odzyskać „starych” klientów – powiedział Andrzej Gierszewski z firmy Kolia Jarosław Lis. Ten trend widoczny jest także na stoiskach innych wystawców targów AMBERMART, których sytuacja rynkowa zmusiła do zaktualizowania swojego profilu i zorientowania na nowych odbiorców.

Po drugie – design!
Aby zwiększyć swoje szanse w tej globalnej konkurencji, producenci stawiają na najwyższą jakość i nowoczesny design biżuterii z bursztynem. – Naszym celem jest tworzenie biżuterii z najwyższej półki jubilerskiej, która śmiało mogłaby konkurować ze znanymi światowymi markami. Zapowiadające ją krótkie serie, które powstały we współpracy z projektantem Mironem Kutarbą, zostały pozytywnie ocenione przez naszych klientów na targach AMBERMART. Z tym większą więc motywacją przygotujemy pełną kolekcję na targi AMBERIF 2018 – zapowiada Ryszard Węsierski z firmy A2 Studio Biżuterii.
Na efekty nie trzeba było długo czekać: to właśnie zaprojektowany przez Mirona Kutarbę i wykonany w firmie A2 Studio Biżuterii Pierścień Beijing został laureatem Konkursu na Najatrakcyjniejszą Biżuterię z Bursztynem prezentowaną na targach AMBERMART 2017. Międzynarodowe jury pod przewodnictwem Suzanne Eid, redaktor naczelnej bejruckiego magazynu Collection. Pan-Arab Luxury Magazine doceniło innowacyjną formę i wyeksponowanie piękna bursztynu. – Jest to przykład na to, jak duży postęp nastąpił w wytwórstwie biżuterii, nawet przy wykorzystaniu dawnych materiałów, i jak technologia pomaga wynieść bursztyn poza ramy, w których typowo go widujemy. Jest to, de facto, wizja przyszłości, która prezentuje bursztyn z innej perspektywy, dając głęboki wgląd w różnorodne możliwości, jakie oferuje ten wspaniały dar natury – czytamy w werdykcie jury.

Po trzecie – wiedza i praktyka
Przyszłość nie może jednak istnieć bez przeszłości i bez świadomości dotychczasowych dokonań. Stąd tak ważne jest znaczenie najnowszej publikacji Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników Bursztyn. Złoża – właściwości – kolekcje, która miała swoją premierę na targach AMBERMART. Jest to zbiór referatów wygłoszonych przez uznanych ekspertów w trakcie Międzynarodowego Sympozjum Badaczy Bursztynu, które towarzyszyło Targom AMBERIF w 2013 r. – Polskojęzyczna monografia nie jest wiernym odtworzeniem materiałów z roku 2013, ponieważ nie wszystkie referaty zostały w niej zamieszczone, a część z nich została opublikowana w szerszej niż uprzednio formie – wyjaśnia prof. Barbara Kosmowska-Ceranowicz. Książka została podzielona na część przyrodniczą (rozdziały dotyczące znalezisk; złóż i kopalni bursztynu oraz innych żywic kopalnych; inkluzji organicznych w bursztynie i kopalu; właściwości i identyfikacji bursztynu; konserwacji bursztynu) oraz część poświęconą sztuce i wystawiennictwu (bursztyn w archeologii, sztuce i wzornictwie; kolekcje bursztynu; targi i wystawy bursztynu).
Natomiast przykładem doskonałego połączenia teorii z praktyką były towarzyszące targom Warsztaty Biżuterii z Mistrzami: Marcinem Tymińskim i Andrzejem Kupniewskim. Pod ich czujnym okiem na trwających pół godziny zajęciach indywidualnych chętni mogli wykonać zawieszkę z bursztynem oprawionym w srebro lub stal szlachetną. – W naszym warsztacie swoich sił próbowali nie tylko amatorzy, ale - ku naszemu zaskoczeniu - również zagraniczni kupcy, a nawet paru wystawców zainteresowanych zagadnieniami warsztatowymi – podsumował Andrzej Kupniewski.

Po czwarte – media społecznościowe
Media społecznościowe to potęga, dlatego warto wiedzieć, jak skutecznie wykorzystywać je w strategii biznesowej i jak skutecznie komunikować się z klientem. Na zorganizowanym przez Oliwską Grupę Konsultingową seminarium Budowanie marki w mediach społecznościowych krok po kroku wykładowcy dzielili się swoim doświadczeniem w rozwijaniu biznesu poprzez social media (Marek Skrętny) i na Instagramie (Michael Bajorek), a także w korzystaniu z dostępnych możliwości reklamowych (Michał Reda). Uczestnicy seminarium podkreślali profesjonalizm wykładowców, a sam pomysł zorganizowania seminarium uznali za strzał w dziesiątkę.

Na pożegnanie: Mariacka pod żaglami
Parady, koncerty, czytanie poezji, snucie opowieści, spotkania z ludźmi morza, wystawy grafiki, rysunku i plakatu, specjalne atrakcje dla dzieci – tak w tym roku świętowała najpiękniejsza gdańska uliczka: Mariacka, zwana też Bursztynową Piąta Aleją. Święto Ulicy Mariackiej – co roku wieńczące Targi AMBERMART – tym razem odbyło się pod hasłem Mariacka pod żaglami i, mimo deszczowej aury, było naprawdę klimatyczne!

W 2018 roku Targi AMBERMART odbędą się w terminie 6-8 września.

więcej na: www.ambermart.pl
organizator: Międzynarodowe Targi Gdańskie SA | dyrektor projektu: Ewa Rachoń | t. 58 55 49 134 ewa.rachon@mtgsa.com.pl

patronat honorowy:
Ministerstwo Rozwoju
Wojewoda Pomorski – Dariusz Drelich
Marszałek Województwa Pomorskiego – Mieczysław Struk
Prezydent Miasta Gdańska – Paweł Adamowicz

partnerzy:
Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników, Krajowa Izba Gospodarcza Bursztynu,
Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych, Pomorska Izba Rzemieślnicza Małych i Średnich Przedsiębiorstw

partner strategiczny Święta Ulicy Mariackiej:
PZU S.A.