AMBERMART

19. Międzynarodowe Targi Bursztynu
6-8.09.2018 | Gdańsk, AMBEREXPO


TARGI AMBERMART ZAKOŃCZONE

210 wystawców, ponad 2 800 odwiedzających z 39 krajów – najliczniej z Polski, Rosji, Chin, Litwy, Niemiec i Danii – to statystyki podsumowujące 19. Międzynarodowe Targi Bursztynu AMBERMART, które przyciągnęły przede wszystkim bogactwem oferty oraz atrakcyjnym programem artystycznym i popularno-naukowym.


Bursztynowe trendy
Na tegorocznych targach AMBERMART wielu wystawców postawiło na nowoczesne wzornictwo wyróżniające się lekkimi formami, klasyczną stylistyką i użyciem szlachetnych materiałów. Producenci nieustająco poszukują nowych wzorniczych rozwiązań, które czasem prowadzą do zaskakujących połączeń, np. z elementami wykonanymi z materiałów organicznych czy stali. Największym zainteresowaniem kupców cieszyła się właśnie taka biżuteria, decydująca jednak jak zwykle była kwestia jakości.
– Kupcy, którzy odwiedzili nasze stoisko, poszukiwali przede wszystkim wyrobów najwyższej jakości – zarówno wzornictwa, jak i wykonania. Te czynniki są decydujące przy składaniu zamówień – podsumował Marcin Wesołowski, właściciel firmy NAC Amber. Podobnego zdania jest Adam Pstrągowski, prezes S&A: – Rozwój indywidualnego i charakterystycznego stylu wzornictwa opartego o odpowiednią jakość wyrobu daje perspektywy na dalszy rozwój, ale też gwarancję, że jako branża nadal będziemy się liczyć na światowym rynku jubilerskim.

Nowe rynki zbytu
Jednym z elementów budowania wizerunku polskiej branży bursztynniczej na świecie jest realizowany przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH) program promocji branży Moda Polska, którego beneficjentami są także firmy bursztynnicze. W jego ramach AMBERMART odwiedziła grupa kupców i dziennikarzy z Indii, Chin, Japonii i USA zainteresowanych polskim rynkiem jubilerskim i modowym. Zdaniem Neeraja Kayathwala, producenta biżuterii, bursztyn ma wszelkie szanse na podbicie rynku w Indiach: – W moim kraju jest wiele bogatych i otwartych na światowe trendy osób, którym z pewnością spodobają się duże, ekskluzywne formy z bursztynem. Gwarancją sukcesu dla polskich producentów będzie współpraca z osobami dobrze znającymi ten rynek i jego potrzeby.

Wokół bursztynu
Targi AMBERMART to nie tylko biznes, to także szeroko pojęta edukacja w obszarach związanych z bursztynem. Wiedzy niezbędnej do podejmowania strategicznych decyzji dostarczyło zarówno kupcom, jak i wystawcom seminarium marketingowe zorganizowane przez Oliwską Grupę Konsultingową, którego celem było pokazanie narzędzi niezbędnych do budowania marki w kontekście sprzedaży internetowej i tworzenia od podstaw sklepu internetowego. – Prelegenci wskazali uczestnikom rozwiązania, i sposoby korzystania z narzędzi bezpłatnych oraz możliwości pogłębiania wiedzy – podsumowała prowadząca spotkanie Maria Olszewska.

Wiele emocji – jak zawsze – wzbudził Konkurs na Najatrakcyjniejszą Biżuterię z Bursztynem prezentowaną na targach AMBERMART. Międzynarodowe jury, w którym zasiadali: Alain Roggeman (Belgia) – wykładowca, artysta; Lidia Przybylska – redaktor naczelna magazynu Moda w Polsce, Joanna Grążawska – kierownik Muzeum Bursztynu w Gdańsku; Marek Mikicki – mistrz złotnictwa; Andrzej Pacak – artysta plastyk, za najatrakcyjniejszą biżuterię uznało naszyjnik Dimitis Wojciecha Kalandyka (Art7). Wisior Solidarność Marcina Bogusława oraz wisior Dominant z wartością równoważną Elżbiety i Marka Pawłowskich (Biżuteria Artystyczna E&M Marek Pawłowski) otrzymały wyróżnienia w Konkursie.

Inspiracji dostarczyły liczne wystawy towarzyszące targom, m.in. prezentująca artystyczne myślenie o bursztynie 29 twórców z całego świata Gdańsk Amber Biennale, jak również DNA Brussels – Gdańsk, która jest efektem pracy projektantów z Belgii Alaina Roggemana i Delphine Perrache. Obie wystawy zostały zorganizowane przez Wydział Promocji Miasta Gdańska we współpracy z Krajową Izbą Gospodarczą Bursztynu Po wernisażach w trakcie Ambermartu nadal można oglądać wystawy: Bursztyn klasycznie? w Muzeum Bursztynu, Etno-Amber w Galerii Pauliny Binek oraz Moim zdaniem… w Galerii Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników.

Bursztyn występuje w różnych kontekstach, m.in. biżuteryjnym, modowym, kulturowym, historycznym, przyrodniczym, religijnym – zebranie ich i podsumowanie postawili sobie za cel organizatorzy konferencji Bursztyn – wczoraj, dziś i jutro zorganizowanej przez Akademię Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku oraz Gminę Stegna. – Takie konferencje są bardzo potrzebne, ponieważ pokazują, jak wiele jest możliwości rozwoju potencjału tkwiącego w bursztynie, jak również umożliwiają wymianę doświadczeń na poziomie międzynarodowym – podsumował dr Jacek Olszewski, organizator spotkania.

Roztańczona Mariacka
W program AMBERMARTU już na dobre wpisały się artystyczne spotkania na ulicy Mariackiej, których organizatorami są Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników i Międzynarodowe Targi Gdańskie SA. Tegoroczne wydarzenia odbywały się pod hasłem Mariacka tańczy i były wyjątkowo magiczne. Od południa do późnych godzin wieczornych przestrzeń ulicy wypełniły: pokazy tańca, mody i biżuterii, spotkania autorskie i poetyckie, koncerty, wernisaże, warsztaty i wystawy.
– Cieszy nas, że impreza cieszy się tak dużym zainteresowaniem – z roku na rok coraz więcej jest stałych bywalców, którzy doskonale wiedzą, po co przychodzą, zajmują wygodne miejsca na przedprożach, w galeriach i oknach pod okiem gościnnych gospodarzy. Bursztyn przyciąga wrażliwe osoby, ma różne artystyczne oblicza i wielu utalentowanych przyjaciół. Podczas Święta ulicy Mariackiej widać i słychać to najlepiej – podsumowała Ewa Rachoń, dyrektor Międzynarodowych Targów Bursztynu AMBERMART.

Jubileuszowe, 20. Międzynarodowe Targi Bursztynu AMBERMART już za rok – do zobaczenia w AMBEREXPO w dniach 29 – 31.08.2019.

PATRONAT HONOROWY
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Wojewoda Pomorski, Marszałek Województwa Pomorskiego, Prezydent Miasta Gdańska

AMBERMART 2018 | www.ambermart.pl
Organizacja: Międzynarodowe Targi Gdańskie SA
Dyrektor projektu: Ewa Rachoń | ewa.rachon@mtgsa.com.pl | tel. 58 55 49 134